Archiv - 2012 (49. sezóna)
17.12.2012 |
POSLEDNÍ ZVONĚNÍ
Ostatni dzwonek |
Polsko |
1989 |
107 min |
AČFK |
Debut Magdaleny Lazarkiewiczové je klasickým studentským filmem, který silným vnitřním tahem nenásilně vyjadřuje občanské dozrávání tváří v tvář bezostyšné demagogii a mravní špíně a přirozenou převahu idealismu a mravní čistoty mladých. Do maturitní třídy v městečku u Gdaňska přichází v roce 1988 nováček, vyloučený v Trojměstí ze studia za roznášení letáků. S jeho příchodem končí v třídě časy dětinských recesí. S pomocí spolužáků a mladé učitelky nacvičí divadelní představení, vyhrají na amatérském festivalu, ale do ciziny cestuje konformnější soubor. Uvnitř tohoto schématu se rozvíjí dramatická konfrontace nového žáka s učitelem dějepisu, demagogem a udavačem, který ho nenechá maturovat, vyžene ze školy i mladou učitelku a nepřímo se přičiní o sebevraždu syna místního "papaláše" a asistenta učitelových intrik… Film jsme pro promítání vybrali i z důvodu jeho názvu. Půjde o naši poslední projekci v kině Dukla.
10.12.2012 |
JE TO JEN VÍTR
Csak a szél |
Maďarsko-Německo |
2012 |
87 min |
Artcam |
V roce 2008 se v Maďarsku odehrála série otřesných rasových útoků na místní romskou komunitu. Vyžádala si šest mrtvých včetně dvou malých dětí a desítky zraněných. Útočníci zapalovali domy a stříleli brokovnicí na rodiny, které se útěkem z hořících budov snažili zachránit život sobě a svým dětem. Dopadení pachatelů trvalo více než rok, soud se vleče dodnes. Na základě této události natočil ostřílený maďarský režisér Bence Fliegauf (Dealer, Lůno) film, který si z letošního Berlinale odnesl druhou nejvyšší cenu z hlavní soutěže. Snímek zachycuje jeden den v životě romské rodiny kdesi na okraji malého městečka. Otec je za prací v Kanadě, matka má dvě zaměstnání a stará se o svého nemocného otce. Dcera chodí do školy a syn se toulá po okolí. Všechny spaluje napětí, způsobené množícími se útoky. Nad městem padá tma a nocí se nesou podivné zvuky. Je to jen vítr?
3.12.2012 |
EVANGELIUM SVATÉHO MATOUŠE
Il Vangelo secondo Matteo |
Itálie-Francie |
1964 |
140 min |
AČFK |
Jeden z nejznámějších snímků Piera Paola Pasoliniho patří mezi nejvýznamnější filmová díla s biblickou novozákonní tematikou. Kontroverzní italský autor v něm použil striktně doslovné citace z Matoušova evangelia (byť některé části vypustil a jiné přesunul), ale při inscenování se vůbec neohlížel na historickou věrohodnost: celý snímek vznikl v autentických prostředích nejzaostalejšího jihoitalského kraje Basilicata a objevují se v něm ve stylizovaných kostýmech výhradně neherci. V době uvedení však snímek vyvolal rozruch nejen svým zpracováním, ale i faktem, že jej natočil marxisticky smýšlející homosexuál. Tvůrce tak vzbudil nedůvěru u ateistické části publika i v náboženských kruzích, kde však bylo dílo nakonec přijato. Navzdory autorovým postojům však není ani kritikou či polemikou s jakýmkoli náboženským chápáním Krista. Pasoliniho dílo je především jedinečnou filmovou básní, v níž klasická látka dostává nové rozměry.
26.11.2012 |
HASTA LA VISTA!
Hasta la Vista! |
Belgie |
2011 |
109 min |
AČFK |
Philip, Lars a Jozeph jsou tři mladíci po dvacítce, kteří milují víno a ženy. Jenže jsou stále panicové. Pod záminkou ochutnávání vína se vydají na cestu do Španělska s vidinou prvních sexuálních zážitků. Nic je nemůže zastavit – dokonce ani jejich handicap: jeden je slepý, druhý na vozíku a třetí zcela ochrnutý. Snímek vypráví příběh o lásce, síle přátelství a chtíči, příběh o humoru jako jediném prostředku, který pomáhá vyrovnat se s nelehkou situací, o silné touze jako největším hybateli lidské snahy bořit hranice. Člověk ovládaný touhou dokáže věci, o kterých vůbec netušil, že je může zvládnout. Přitom její naplnění bývá až druhotné. V této strhující road movie je cesta důležitější než její cíl. Film vznikl na motivy skutečného příběhu Asty Philpota a jeho přátel. Přestože téma trojice dospívajících chlapců, kteří touží po první sexuální zkušenosti, už bylo natočeno mnohokrát (a často přitom bohužel zredukováno na tu více, jindy méně vkusnou taškařici), příběh, se kterým přišel Geoffrey Enthoven, je překvapivě osvěžující. Své hrdiny sice obdařil fyzickým handicapem, ale obešel se při jejich putování bez zbytečné korektnosti, lepkavého sentimentu či na druhé straně výsměchu, a dodal celému tomu omšelému vzorci úplně nový rozměr.
19.11.2012 |
TMÁŘ A JEHO ROD
Tmář a jeho rod |
Česko |
2011 |
199 min |
NFA |
Karel Vachek se ve svém dalším rozsáhlém dokumentárním eseji věnuje hledání odpovědi na hranice lidského poznání, týkající se vztahu mezi racionálním pojetím světa a jeho různými „iracionálními“ výklady. Sám říká: „Můj film je o ezoterním pozadí lidského bytí… Neznáme a dlouho ještě nebudeme znát fyzikální podstatu prostoru mezi Bohem a zdejším prostorem. I tak se s ní spousta lidí snaží komunikovat. Ale kvůli nevědomosti nebo nedokonalým nástrojům, jimiž se sféry magie dotýkáme, dochází k mnoha tragickým i tragikomickým událostem.“ Pro Vachka znamená hledání především poučené tázání, proto se ve filmu setkává s nejrůznějšími lidmi, zaměřenými na oblasti „iracionálna“. Jsou to odborníci i laikové, někdy podivíni, jindy přímo pomatenci…
12.11.2012 |
MERUŇKOVÝ OSTROV
Marhuľový ostrov |
Slovensko |
2011 |
102 min |
Film Europe |
Celovečerní debut Petera Bebjaka je baladickým příběhem o lásce jedné ženy ke třem mužům z jedné rodiny, odehrávajícím se na jihu Slovenska v okolí Žitného ostrova. Osamělá třicátnice Babika prožije milostnou aféru se starším řidičem náklaďáku, s nímž se setká za letní bouřky. Muž z jejího života zmizí stejně rychle, jako se v něm objevil. Ona se později ocitá na samotě, v níž žijí dva bratři, synové jejího milence… Scénárista Peter Lipovský, manžel představitelky hlavní role, herečky a zpěvačky Szidi Tobiasové, se spolu s režisérem soustředil zejména na komorní vztahové drama, rámované přírodou a krajinou. Tvůrci záměrně rezignují na řadu podrobností, jež by měly zaplnit „mezery“ ve vyprávění a usilují zejména o poeticko-realisticky laděný záznam zvláštní atmosféry. Snímek s minimem slovensko-maďarských dialogů se opírá o výborné herecké výkony a o účast evropské hvězdy Györgyho Cserhalmiho.
5.11.2012 |
KONEČNÁ UPROSTŘED CESTY
Halt auf freier Strecke |
Německo-Francie |
2011 |
110 min |
CinemArt |
Andreas Dresen přináší ve svém snímku drásavou a nekompromisní případovou studii o umírání na rakovinu. Sleduje osud čtyřicátníka Franka a jeho nejbližších od okamžiku, kdy mu lékař sdělí nemilosrdnou diagnózu, přes různé etapy nemoci (negace, agrese, smlouvání, deprese, smíření) až k posledním chvílím nemocného. Přináší tak autentický obraz tragédie, s níž se musí vypořádat stále více lidí. Zdůrazňuje, že je třeba přijmout úděl, přičemž i depresivní situace mohou být provázeny světlými okamžiky. Ukazuje, jak důležitou roli hraje rodina a láskyplná péče. Film vznikal bez detailního scénáře a dialogy jsou vesměs improvizovány na základě důkladných rešerší. V rolích zdravotníků vystupují skuteční specialisté. Obdiv si zaslouží všichni zúčastnění, zejména však představitelé Franka a jeho ženy Simone. Svým pojetím je Dresenovo dílo nesporně výjimečné.
29.10.2012 |
UŽÍVEJ SI, CO TO JDE
Whatever Works |
USA-Francie |
2009 |
92 min |
Artcam |
Mezi tvorbou svých evropských „pohlednic“ se Woody Allen vrátil do New Yorku a natočil tam ve svém obvyklém stylu další hořkou komedii. Hlavní roli zatrpklého bývalého špičkového kvantového fyzika, misantropa a hypochondra, kterou obvykle hraje sám, tentokrát svěřil třiašedesátiletému televiznímu baviči a scénáristovi Larrymu Davidovi. Snímek je postaven zejména na jeho monolozích, určených místy přímo divákům v kině, i když v něm občas neschází vypointovaná situační komika. Woody Allen nepřináší nic nového, jen obměňuje své motivy a témata. Ale nechceme od něj snad právě to? Ostatně syžet snímku vznikl už v sedmdesátých letech na tělo Zero Mostelovi. Po komikově předčasné smrti jej Allen odložil a vrátil se k němu až po letech.
22.10.2012 |
MUŽ A JEHO PES
Un homme et son chien |
Francie-Itálie |
2008 |
94 min |
Atlantis |
Tvůrci psychologického dramatu v čele s hercem a režisérem Francisem Husterem se inspirovali legendárním italským filmem Umberto D. Děj přenesli do současné Paříže, příběh ve snaze o větší atraktivitu doplnili motivem dávného přátelství s nádechem milostného vztahu a do role penzionovaného námořníka Charlese obsadili ikonu francouzského filmu, snaživě šarmantního a temperamentního Jeana-Paula Belmonda. Herec, jehož v roce 2001 postihla mozková příhoda, po níž byl částečně ochrnutý a nemohl mluvit, se objevil po sedmi letech ve filmu v netypické roli unaveného, náhle bezprizorného starého pána, který přes svoji hrdost působí plaše i nepřístupně. Sociálně laděný příběh o lhostejnosti, ztrátě lidské důstojnosti a degradaci osobnosti je předkládán bez emocí, přesto při vědomí všech souvislostí může být jeho účinek fascinující.
15.10.2012 |
BOŽSKÝ
Il Divo |
Itálie-Francie |
2008 |
118 min |
Atlantis |
Giulio Andreotti vstoupil na italskou politickou scénu v roce 1946. Tento křesťanský demokrat se sedmkrát stal předsedou vlády a neúspěšně kandidoval na prezidenta. Dnes je doživotním senátorem a přestál žaloby ze spolčování se s mafií, z korupce či z objednávání vražd protivníků. Režisér a scénárista Paolo Sorrentino se pokusil o portrét tohoto neuchopitelného, chladnokrevného politika, který přežil své odpůrce a souputníky. Zmiňuje i citlivé Andreottiho místo: politickou vraždu křesťanského demokrata Alda Mora, jehož dopisy jsou ve snímku citovány. Andreottiho kariéra je zároveň svědectvím o fascinaci mocí, o umění lži a o neschopnosti včas odejít. Vizuálně vytříbený snímek je sice zatížen množstvím italských reálií, zcela jednoznačně ale vysvětluje, co znamená moc a jak se také dělá politika.
8.10.2012 |
KLUK NA KOLE
Le Gamin au vélo |
Belgie-Francie-Itálie |
2011 |
87 min |
Artcam |
Smutný příběh se šťastným koncem, komorní snímek belgických filmařů, bratrů Jeana-Pierra a Luca Dardanneových, je stejně jako jejich předchozí filmy Dítě a Mlčení Lorny založen na dobře odpozorované realitě běžného života. Dvanáctiletý Cyril v dětském domově čeká, až si ho jeho táta Guy odvede. Odmítá uvěřit, že na něj obdivovaný rodič zapomněl. Skutečnost chlapce tvrdě zasáhne, ale v pravou chvíli potká Samanthu, která je ochotna se o něj start. Vzájemné soužití se neobejde bez problémů, výsledkem je ale na první pohled nenápadné, bez sentimentu a citového vydírání natočené komorní dílko o vstřícnosti, sounáležitosti a o potřebě vzájemné lásky.
Po skončení projekce tohoto filmu připravujeme ve spolupráci s občanským sdružením Amalthea besedu s odborníky na téma pěstounství. Podrobnosti včas sdělíme.
1.10.2012 |
PŘÍLIŠ MLADÁ NOC
Příliš mladá noc |
Česko-Slovensko |
2012 |
65 min |
CinemArt |
Koprodukční snímek uvedený na Berlinale v sekci Nová Evropa, natočil slovinský režisér, absolvent FAMU Olmo Omerzu. Příběh dvou dvanáctiletých kluků, kteří se souhrou náhod ocitnou v panelákovém bytě na dodatečné silvestrovské oslavě ve společnosti dvou mužů a jedné ženy a nemají vůli či nevědí, jak odtud odejít, se odehrává z 1. na 2. ledna. Chlapci se na vlastní oči setkají s neznámým „dospěláckým“ světem, s alkoholem, kouřením a se sexem, ale také s pokřivenými vztahy i s nesmyslným ubíjením času a s pro ně nepochopitelným chováním.Podle režiséra mají oba dětští představitelé své dospělé alter ego, kterému mají být vizuálně podobní. Paralely mezi nimi a dospělými muži tak mají ukazovat předobraz toho, jaké děti budou, až vyrostou.
24.9.2012 |
MUSÍME SI PROMLUVIT O KEVINOVI
We Need to Talk About Kevin |
Velká Británie |
2011 |
112 min |
AČFK |
Eva byla úspěšnou autorkou cestovních průvodců a milující a milovanou manželkou fotografa Franklina. Pak se ti dva rozhodli založit rodinu a na svět přišel Kevin, který už od kojeneckého věku byl jiný než ostatní děti. Dokázal totiž svou matku velmi vynalézavě trápit (anebo jí to tak alespoň připadalo), zatímco otec jeho zlovolnosti nebral na vědomí, přehlížel je a případně z nich vinil Evu. Až nakonec došlo k děsivé tragédii… Thriller režisérky Lynne Ramsayové je adaptací stejnojmenného bestselleru americké autorky Lionel Shriverové. Vypráví o patologickém zlu, nenávisti i zvrácenosti, jež mohou jedince ovlivnit a opanovat, o rodičovské oddanosti i bezmocnosti a o pokání. Tildě Swintonové jako těžce zkoušené Evě lze věřit vše, stejně jako třem představitelům zlopověstného dítěte v různém věku.
17.9.2012 |
MÁME PAPEŽE!
Habemus Papam |
Itálie-Francie |
2011 |
104 min |
CinemArt |
Po pohřbu papeže zvolí konkláve nového. Má jím být kardinál Melville, který se však na poslední chvíli zalekne těžkého úkolu a odmítne vystoupit na balkonu před shromážděnými věřícími… Režisér Nanni Moretti zvolil žánr hořké komedie se satirickými prvky. Z pohledu ateisty nahlíží na církev jako na zkostnatělou instituci příliš pohrouženou do sebe. Představuje sbor kardinálů jako vesměs staré muže na konci životní cesty a odtržené od reality. Nijak je však nekritizuje a nekarikuje. V četných epizodách, odehrávajících se za zdmi Vatikánu i římských ulicích, zdařile rozvíjí původní nápad a dodává mu další motivy. Ukazuje i reakce lidí a médií na neobvyklou situaci s neznámým zvoleným pontifikem, který vlastně není…Nespornou kvalitou oceňovaného snímku jsou civilní a přesvědčivé herecké výkony Michela Piccoliho, Nanniho Morettiho a nápaditě obsazeného Jerzyho Stuhra.
28.5.2012 |
ROZCHOD NADERA A SIMIN
Jodaeiye Nader az Simin |
Írán |
2011 |
123 min |
Artcam |
Strhující manželské drama ze současného Iránu ukazuje, jak fatálně mohou být lidské osudy a rodinné vztahy ovlivněny společenskými předsudky a přísným právním systémem. Manželská dvojice Nader a Simin čelí životnímu rozhodnutí, které ovlivní nejen jejich vztah, ale především budoucnost dcery Termeh. Jedině pokud odejdou z Iránu, zajistí jí svobodný život, ale Nader odmítá opustit vážně nemocného otce. A tak Simin nezbývá, než požádat o rozvod. Jedinou zbraní matky a manželky v íránské společnosti je vyčkávat. Jenže Nader, který se má náhle sám starat o dceru i otce, selhává a zaplétá se do problémů se zákonem. Co mělo být jen zkouškou vztahu se brzy prohloubí v opravdové drama. Jednoznačný vítěz Berlinale 2011 získává od své mezinárodní premiéry další a další ocenění.
21.5.2012 |
ROZCHOD
Partir |
Francie |
2009 |
82 min |
Atlantis |
Suzanne je čtyřicátnice, žena doktora, matka dvou teenagerů, která žije na jihu Francie. Její nudný, měšťácký způsob života ji ničí. Rozhodne se vrátit ke své původní práci fyzioterapeutky, ve které byla skvělá, dříve než se rozhodla život věnovat výchově dětí. Manžel souhlasí a navrhne vybudovat její ordinaci vzadu za domem. Stavby se ujme dělník Ivan, bývalý vězeň. Když se s ním Suzane poprvé setká, je pohlcena náhlou a zničující přitažlivostí. Vzdá se všeho a zcela se oddá všepohlcující vášni. Jeden okamžik jí však stojí v cestě: ROZCHOD s manželem... (oficiální text distributora)
14.5.2012 |
WEST SIDE STORY
West Side Story |
USA |
1961 |
152 min |
AČFK |
Jedni si říkají Tryskáči a sdružují bílé Američany židovského, italského a polského původu. Druzí se jmenují Žraloci a tvoří je mladí Portoričané. Dva newyorské gangy, nesmiřitelná nenávist a milenci, jejichž tragická smrt nakonec přináší smíření. Když se studio Seven Arts v roce 1961 rozhodlo přenést na plátno broadwayský muzikálový hit Arthura Laurentse a Jeroma Robbinse s hudbou Leonarda Bernsteina, byl to krok velmi logický. Muzikál totiž přinášel nejen vděčné a nadčasové téma tragické lásky, ale svou aktualizací dokonale rezonoval s dobovými (a vlastně také věčnými) problémy imigrace, koexistence národnostních menšin a rasové integrace. West Side Story navíc představuje i mezník ve vývoji samotného žánru muzikálu. V souladu s tématem totiž režisér Robert Wise opouští bezpečný svět iluzí a ateliérové dokonalosti a vydává se do newyorských ulic, konkrétně na manhattanskou Upper East Side.
7.5.2012 |
NÁVRAT DOMŮ
Návrat domů |
Československo |
1948 |
92 min |
NFA |
Poněkud méně známý snímek z bohaté filmografie režiséra Martina Friče zavádí diváky do období bezprostředně po skončení druhé světové války. V hlavní roli vojáka, vracejícího se do vlasti, podává jako obvykle velmi dobrý herecký výkon Karel Höger. O kvalitách filmu i o tom, že má stále co říci také mladší generaci, svědčí poměrně vysoké hodnocení na internetových serverech.
23.4.2012 |
MILOVANÍ
Les Bien-aimés |
Francie |
2011 |
139 min |
Aerofilms |
Hořkosladký hudební snímek se odehrává v průběhu více než čtyřicetiletého období v Paříži, v Praze, v Londýně a v Montrealu. Režisér a scénárista Christophe Honoré měl pro svůj film, jehož děj začíná láskou mladé francouzské prodavačky přivydělávající si prostitucí a českého lékaře, původně název Nerozvážní, ale ten mu nakonec zněl příliš „kunderovsky“ (nicméně inspirace Kunderovými romány v příběhu zjevná je). Poněkud staromilský pastelově barevný snímek s civilně pojatými muzikálovými prvky má dobře vystiženou dobovou atmosféru, využívající vše, co retro móda i dobové módní fetiše nabízejí. Lákadlem je obsazení: vedle Catherine Deneuveové a Chiary Mastroianniové se zde objevuje i Miloš Forman.
16.4.2012 |
STUD
Shame |
Velká Británie |
2011 |
99 min |
AČFK |
Osamělost, frustrace a sexuální závislost v plné nahotě. Celosvětově úspěšný snímek Hlad (2008) režiséra Steva McQueena prostřednictvím extrémního případu vězně IRA a jeho smrtící hladovky analyzoval vztah individuální a společenské svobody jednotlivce. Ve filmu Stud je hlavní hrdina Brandon v naprosto opačné situaci než Bobby Sands, hrdina Hladu - je to úspěšný a finančně zajištěný mladý muž žijící v současném New Yorku s absolutními možnostmi. I přesto, že jeho sociální status je velmi vysoký, Brandonova vnitřní spokojenost a svoboda jsou deformovány do sexuální závislosti a společenské i osobní frustrace. Stud je mrazivou analýzou vyprázdněnosti současné produktivní generace, ve které se neschopnost lásky, citu a komunikace s ostatními transformuje do patologické závislosti na cyklicky se opakujících sexuálních aktivitách. V době vládnoucího uměleckého kompromisu je Stud unikátní především nesmlouvavostí, s níž prezentuje prázdnotu života hlavního hrdiny Brandona a zároveň prázdnotu životů současné generace třicátníků.
2.4.2012 |
HAMLET PODNIKÁ
Hamlet liikemaailmassa |
Finsko |
1987 |
86 min |
CinemArt |
Kultovní finský scenárista a režisér Aki Kaurismäki je znám, že ve své tvorbě zkoumá nespravedlivé sociální poměry z pohledu osob umístěných na okraji společnosti. Avšak v Hamletovi - v této moderní adaptaci Shakespearovy hry, diváky uvádí do světa mocných a ukazuje jeho odvrácenou tvář. Film se drží poměrně přesně divadelní předlohy, přesto zde nenajdeme například Hamletův slavný monolog o bytí a nebytí. Svět moci a politiky je zachycen s ironií a citem pro absurditu. Film zasazený do současného Finska se zabývá rodinnými vztahy poznamenanými mocenskými vazbami. Hlavní hrdina, nezodpovědný floutek a netalentovaný básník, zdědí po smrti svého otce významný podíl ve firmě, kterou řídí jeho strýc. Čeká ho zkouška dospělosti podmíněná odhalením tajemství, které souvisí s rodinnou historií. Černobílý snímek je svou atmosférou a obrazovou koncepcí podřízen stylu filmu noir.
26.3.2012 |
FAIR GAME
Fair Game |
USA-Spojené arabské emiráty |
2010 |
103 min |
HCE |
Politický a špionážní thriller Douga Limana o práci a vyzrazení blonďaté tajné agentky CIA působí jako dobře vymyšlená fikce. Jenže se opírá o skutečné události a o osud existujících lidí. Těží totiž z případu Valerie Plameové a jejího manžela Josepha Wilsona z roku 2003, v němž se spojují okolnosti, týkající se druhé války v Zálivu (dílo vzniklo na základě jejich memoárových knih). V centru pozornosti je zde účelové překroucení zjištění o iráckém jaderném programu, který měl existovat pouze podle přání tehdejší Bushovy administrativy… Režisér suverénně zvládá daný žánr, rozvíjí děj úspornými prostředky, přitom však dobře pracuje s napětím a se střídáním různých prostředí i rovin příběhu. Věrohodnost filmu dodávají zkušení představitelé hlavních rolí Sean Penn a Naomi Wattsová.
19.3.2012 |
NEVĚSTINEC
L'Apollonide (Souvenirs de la maison close) |
Francie |
2010 |
122 min |
Artcam |
Scénárista a režisér Bertrand Bonello vychází ve svém snímku mj. z práce francouzské historičky a filozofky Laure Adlerové, u níž čerpal podrobné znalosti o tom, jak to v nevěstincích chodilo, a v níž našel i autentické příběhy prostitutek, na kterých postavil svůj scénář. Příběh se takřka celý odehrává během necelých dvou let ve vyhlášeném luxusním nevěstinci v Paříži. Těžištěm díla je popis každodenního života v tomto uzavřeném světě zejména mimo „pracovní dobu“. Děj se odvíjí ve sledu epizod, v nichž se projevují charaktery prostitutek, jejich sny a touhy. Přednostmi filmu jsou věrohodně vykreslené prostředí veřejného domu, pečlivá výprava, dobové kostýmy a dobře vybrané herečky.
12.3.2012 |
LOLLIPOP MONSTER
Lollipop Monster |
Německo |
2011 |
96 min |
Cinemart |
Drsné lolitky v městské džungli – tak zní podtitul hodně černé komedie, jež je celovečerním režijním debutem komiksové kreslířky, autorky povídek, hudebnice a scénáristky Zisky Riemannové, kterou se spoluautorkou scénáře Luci van Orgovou pojí přátelství z dětství i nefunkční rodinné zázemí, blízké jejich filmovým hrdinkám. - Dvě dospívající dívky, tmavovlasá introvertní Oona a blonďatá, na svůj věk vyvinutá Ari, se skamarádí. Vyrůstají v rodinách, jež jsou odlišné jen zdánlivě. Ani v jedné z nich dospělí věci neřeší, problémy se bagatelizují, jeden druhého nevnímá… Režisérka podle vlastních slov vytvořila pro vizualizaci teenagerovského hyper-reálna a přístupu „vše nebo nic“ několik forem vyprávění: vedle hrané akce temné animované kresby uhlem, hudební klipy, digitální triky i sekvence točené na super osmičku.
5.3.2012 |
OSMDESÁT DOPISŮ
Osmdesát dopisů |
Česká republika |
2011 |
85 min |
Artcam |
Debutující režisér Václav Kadrnka v autobiografickém rodinném dramatu rekonstruuje jeden den v komunistickém Československu tak, jak ho prožil ve svých čtrnácti letech. Prakticky jediným dalším aktérem vyprávění je matka dospívajícího hrdiny. Dvojice během onoho dne absolvuje pochůzky po úřadech, od nichž se matka snaží získat povolení vycestovat do Velké Británie. Každou volnou chvilku přitom žena tráví psaním dopisu manželovi, který tam nedávno emigroval… Film nezobrazuje 80. léta pomocí obvyklých prvků, autor si vystačí s monotónní barevností, chladnou odcizenou atmosférou a akcentovanými detaily a zvuky. Úsporný a jemně cizelovaný snímek pracuje s přesahem ke spirituálnímu poselství, svázanému s pocity stesku a touhy, jež sdílí rozdělená rodina. Film byl příznivě přijat již při svém vzniku a mimořádně uveden na loňském MFF v Berlíně.
27.2.2012 |
WIN WIN
Win Win |
USA |
2011 |
106 min |
Aerofilms |
Herec, scénárista a režisér Tom McCarthy navazuje v této hořké komedii na své předchozí autorské snímky, v nichž zvláštním civilním způsobem představuje zajímavé osudy zdánlivě obyčejných lidí. Tentokrát je protagonistou maloměstský právník Mike Flaherty (jako vždy přesný Paul Giamatti ve své typické roli sympatického outsidera), jehož praxe pod tlakem ekonomické krize zkomírá… Komorní příběh s propracovaným scénářem, s výborně odpozorovanými a zahranými charaktery, s jemným humorem a s pochopením pro každodenní trable je možná až příliš uhlazený a harmonický, což jednoznačně nahrává jeho působivosti.
20.2.2012 |
LŮNO
Womb |
SRN-Maďarsko-Francie |
2010 |
112 min |
Artcam |
Přední současný maďarský scénárista a režisér Benedek Fliegauf známý svými experimentujícími filmy natočil autorský snímek Lůno jako mezinárodní koprodukci v angličtině. Používá v něm sice prvky z oblasti sci-fi, avšak jen jako prostředek pro úvahu o existenciálních a vztahových otázkách. Minimalisticky laděný film nejen o tématu incestu se odehrává v jakémsi bezčasí, ovšem se současnými reáliemi, v rozmezí zhruba čtyřiceti let.Dojem časové a prostorové neukojenosti akcentuje i prostředí severské přímořské krajiny, kde pevnina splývá se šedivým mořem a to zase na obzoru s nebem. Atmosféra spoluvytváří zvláštní dojem jakési odcizenosti a zároveň do sebe uzavřeného světa. Téma incestu má zčásti mýtické oidipovské rysy a zároveň ukazuje dvojznačnost intimních vztahů mezi matkou a synem…Obrazová i zvuková složka snímku vyniká nevšední estetičností.
13.2.2012 |
HAPPY HAPPY
Sykt lykkelig |
Norsko |
2010 |
88 min |
CinemArt |
Komorní komedie debutující režisérky Anne Sewitské se odehrává ve dvou sousedících domcích v zasněžené norské krajině. Dva manželské páry (každý s jedním malým synem) tu během krátké doby zažijí události, jež změní jejich život… Civilní dílko staví na banálních situacích a na dobře načasovaných humorných okamžicích. Pojednává o vážných věcech se sympatickým nadhledem, otevřeně a bez moralizování. Vyprávění provází jako chór mužský vokální kvartet. Film byl norskou stranou vybrán jako kandidát na Oscara.
6.2.2012 |
OSAMĚLOST PRVOČÍSEL
La Solitudine dei numeri primi |
Itálie-Francie-Německo |
2010 |
118 min |
Aerofilms |
Prvočíslo je ze své podstaty osamělá věc: dá se dělit jen samo sebou nebo jedničkou a nehodí se k žádnému jinému prvočíslu. Alice a Mattia se také pohybují po vlastních osách, každý se svou vlastní tragédií. Jako dítě se Alice kvůli svému panovačnému otci stala obětí těžké lyžařské nehody a následně i anorexie. Při setkání s Mattiou poznává spřízněnou duši a Mattia prozrazuje Alici své strašné tajemství: v dětství nechal svou mentálně retardovanou sestru–dvojče samotnou, odešel na oslavu, a když se vrátil, sestra zmizela. Tyto dvě zásadní události navždy poznamenaly životy Alice i Mattea a jak tak dospívají, zdá se, že i jejich osudy se nezvratně proplétají. Film natočil režisér Saverio Costanzo podle knižního bestselleru Paola Giordana se stejnojmenným názvem, který v letech 2009 a 2010 figuroval na předních příčkách prodejnosti knih v ČR.
30.1.2012 |
ČERNÁ VENUŠE
Vénus noire |
Francie |
2010 |
159 min |
AČFK |
Píše se rok 1815 a anatom Georges Cuvier právě ukazuje v pařížské Královské lékařské akademii vymodelované tělo africké ženy Saartjie Baartmanové. Jeho kategorický verdikt je doprovázen potleskem významných kolegů. O sedm let dříve opustila mladá služka Saartjie rodnou Jižní Afriku a pod příslibem bohatství se vydala společně se svým pánem Caezarem do Evropy. Nejdříve je vystavena v dřevěné kleci coby skutečná „hotentótská Venuše“ lačným divákům londýnského panoptika, kteří se přišli podívat na abnormálně vyvinuté proporce jejího těla, poté se vydává do Paříže, kde baví chlípnou společnost a stává se předmětem vědeckého bádání. Snímek režiséra Abdellatifa Kechicheho byl nominován na Zlatého lva na předloňském MFF v Benátkách.
23.1.2012 |
POST MORTEM
Post Mortem |
Chile-SRN-Mexiko |
2010 |
96 min |
Artcam |
Komorní milostný příběh je třetím celovečerním snímkem chilského režiséra Pabla Larraína a odehrává se během několika zářijových dnů roku 1973, kdy v Chile došlo k vojenskému převratu. Státní zaměstnanec Mario je zapisovatelem v márnici. Bydlí sám v prostém přízemním bytě a tajně miluje (a denně sleduje) odkvétající tanečnici Nancy z protějšího domku…Post mortem je smutným retrospektivně vyprávěným příběhem dvou obyčejných lidí na pozadí celonárodní tragédie. Opírá se jak o individuální svědectví a historická fakta, tak i o fikci.
16.1.2012 |
PŮLNOC V PAŘÍŽI
Midnight in Paris |
Španělsko-USA |
2011 |
95 min |
Bioscop |
K francouzskému hlavnímu městu se Woody Allen vyznal ze svého obdivu formou romantické komedie spojené s fantastickou hříčkou cestování v čase. Snímek je uvozen „předehrou“, složenou z turistických pařížských pohledů. Děj se odehrává především prostřednictvím dialogů a je postaven na rozvíjení zápletky s návraty do minulosti. Výsledný efekt opět těží z jednoduchosti a z atmosféry Paříže jako malebného, elegantního a vstřícného města. U Owena Wilsona v hlavní roli je občas patrná shoda s Allenovým hereckým projevem. V roli sympatické průvodkyně se objevuje manželka francouzského prezidenta Carla Bruniová…
9.1.2012 |
TURÍNSKÝ KŮŇ
A Torinói Ló |
Maďarsko-Francie-SRN-Švýcarsko-USA |
2011 |
136 min |
AČFK |
Komorní podobenství má být posledním snímkem uznávaného maďarského režiséra Bély Tarra. Srovnatelné obdoby nemající tvůrce dospěl po čtyřiatřicetileté filmové dráze k maximálně oproštěnému tvaru, v němž se soustřeďuje na zásadní existenciální otázky o smyslu života a o neodvratnosti zmaru a smrti. Podle jeho vlastních slov je ústředním tématem Turínského koně „smrtelnost, spojená s hluboce zakořeněnou bolestí, kterou zažíváme my všichni, kteří jsme odsouzeni ke smrti“. Východiskem jsou jako obvykle u Tarra texty Lászlóa Krasznahorkaie a zvláště motto, převzaté z historky o tom, jak se Friedrich Nietzsche v roce 1889 na turínské ulici zastal týraného koně. Režisér opět pracuje s dlouhými záběry a se zdlouhavým popisem opakujících se činností. Náladu dokresluje repetitivní minimalistická hudba, občasný komentář mimo obraz a věčný zvuk vichru…
2.1.2012 |
STROM ŽIVOTA
The Tree of Life |
USA |
2010 |
139 min |
Film Europe |
Každý umělecký počin režiséra Terrence Malicka je událostí. Žádný z nich se však dosud nesetkal s tak kontroverzním přijetím jako filozofující drama Strom života. Vizuálně efektní kontemplace na téma boží a lidské existence, jež získala Zlatou palmu na loňském MFF v Cannes, totiž svou obrazovou i zvukovou krásou a důrazem na elementární prvky hraničí až s jakýmsi intelektuálním kýčem. Malick se tímto způsobem sice částečně hlásí k dlouhodobějším trendům „duchovního“ filmu, současně je ovšem přesahuje tím, s jakou smělostí využívá nejrůznější vypravěčské figury a stylové prvky. Nejnáročnější jsou na divákovu pozornost dlouhé abstraktní sekvence, kombinující experimentálním způsobem dokumentární záběry a digitálně modelovanou fikci. Senzuálně koncipované dílo jejich prostřednictvím přerůstá ve velkoryse pojatou alegorii o původu světa, ale klade také otázku, zda se vůbec můžeme pomocí kinematografie přiblížit k Bohu a k podstatě lidského života.
Při zpracování anotací k jednotlivým snímkům byly použity časopis Filmový přehled a materiály Asociace českých filmových klubů.